icon
یک تصویر سازی نیمه کاره... :: سیب زمینی

سیب زمینی

گاهی وقتها سیب زمین هم که باشی باید پخته باشی
سیب زمینی

سیب زمینی که دوست داشت سیب سرخ شود.

ما سینه زدیم
بی صدا باریدند
از هرچه که دم زدیم
انها دیدند
ما مدعیان صف اول بودیم!!
از آخر مجلس
شهدا را چیدند...

هرچیزی قدیمیش بهتر است

یک تصویر سازی نیمه کاره...

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۲۳ ق.ظ
از زاویه دید هادی که شصت و یک سال دارد و کمی هم دارای علائم موجی است در حال دیدن میدان نبرد هستیم، هادی در میدان جنگ در حوالی فلوجه در حال راست و ریست کردن امور خط و بچه هاست، پرواز بی هدف گلوله ها و بالا و پایین پریدن کودکانه خمپاره ها در منطقه مورد نظر جریان دارد.
هادی با صدای بلند در حالی که فریاد میزند در حال هدایت بچه هاست: فرییید...فریییییید بیا برو بالا چپ خاکریز/ صالح صالح تعال../حسین اونجا بی کار واینستا میزننت در حرکت باش/ مصطفی یالا یالا بیا بر (ناگهان یک گلوله توپ چندمتری هادی به زمین میخورد و موج حاصل از انفجارش هادی را به زمین میکوبد و تصویر سیاه میشود....)

هادی روی زمین افتاده و صداهای محوی از فریاد بچه ها و صدای زوزه گلوله ها و انفجارهای پیاپی میشوند: حیدر حیدر حیدر بیا حاجی رو بکش عقب/ آیی خدا پام...پااااام/ سلیم دست واای دست سلیم/ ...
هادی رو به زمین به حالت سجده سر بر زمین گذاشته و دست هایش لای موهایش برده و میکشد... چند لحظه بعد کمی سرش را بالا می آورد و یک جفت پوتین مشکی خاک خورده قدیمی را میبنید. تصویر در چشمانش کمی محو و فلو ست. دوباره سر را پایین می آورد. اینبار سرش را کمی بالا تر می آورد و از پوتین ها بالاتر می رود. یک شلوار قهوه ای کم رنگ. رد شلوار را تا بالا دنبال میکند و در موقعیتی که صورت شخص ایستاده روبرویش به خاطر قرار گرفتن پشت به خورشید تاریک شده اورا نمیشناسد اما لباس، لباس خاکی زمان جبهه هاست، دست او را رو به روی صورت خودش حس میکند : پاشو هادی..پاشو خط داره از دست میره...نشستی!!
هادی دستش را آرام به سمت او دراز میکند و با فشاری خودش را بلند میکند
دوباره از زاویه دید هادی اما این بار کمی میدان جنگ عوض شده و لباس ها همه خاکی است...

هادی موجی شده...







پ ن:
مخاطبان قدیمی می دانند، صاحب این وبلاگ یک اجتماع چتد ده نفره از شخصیت های نوشته هایش در ذهن دارد که اگر بنا به سر و صدا بگذارند صاحب ذهن را دیوانه و آواره میکنند و منجر به تولید نوشته ای و اگر در پی اعتراض های من ساکت شوند، قهر میکنند و روزه ی سکوت میگیرند.
چند وقتیست روزه ی سکوت گرفتند.
پ ن:
سن شهادت از دور بودن به سن من خارج شده و این روزها به شدت به من نزدیک شده، هیچ راه فراری نیست، باید در آینده برای فرزندم بگویم: بابایی کمی به زمین چسبیده بود بابا، شرمنده.
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۳
مسیح

نظرات (۴)

یکم دقیق نتونستم بفهمم!

پاسخ:
یک تصویرسازی بود
باید تصویر بشه تا مخاطب کامل بفهمه، در واقع یک دکوپاژ از فیلم نامست

با دید تصویری جلو برید متوجه میشید
عین موجی ها فقط رفتن شهدا را نگاه می کنیم
گاهی حتی تشییع می رویم
و شاید معراج هم
کارمان یادگاری جمع کردن شده است، نه به یادها پیوستن..
چه روزگار سختی..
پاسخ:
موجی ها شهید زنده هستن

بله روزگار سختی هست..
+فکر میکنی اگر اقا روحانی نمیشد چی میشد؟
_اگر نوبل ادبی و بزرگ ترین جوایز ادبی جهان رو مغرضانه نمیدادن, بزرگ ترین نویسنده قرن
اگر نظریه پرداز میشد, بزرگ ترین و کاربردی ترین نظریه پرداز دنیا
اگر روشنفکر میشد, روشن کننده ترین افکار رو ارائه میداد
اگر هنرمند میشد, خالق تصویری ترین آثار 
تو شخصیت سید علی چیزی هست که انگار دوست نداره تو چیزی نصفه باشه, تو هر چیزی بهترینه
و برای ادمهایی با این حجم استعداد و نبوغ
فقط یک مقام میتونه پاسخ گو باشه
رهبری

سلام علیکم. خاطرم هست در کانال قبلی این دیالوگ👆 را گذاشته بودید راجع به شخصیت آقا. با وجود ارادت فوق العاده نسبت به ایشان اولا این توصیفات تا حدی اغراق آمیز به نظر میرسند و ممکن است حتی مخاطب، نویسنده را متهم به دگم بودن کند منظور اینست که این مدل نوشته ها مخاطب عام ندارد نه تنها مخاطب عام ندارد که به نظر مخاطبشان خییلی هم خاص! است
 ثانیا اصلا تصویر درستی از جایگاه ایشان ارائه نمی دهد اصلا در مورد حضرت آقا وجه سیاسی شخصیت ایشان بر وجوه دیگر غلبه دارد نشان دادن این جایگاه به عنوان عامل وحدت بخش دنیای اسلام است که اهمیت دارد نگاه ملت های مسلمان به جمهوری اسلامی را ببینید این یقینا عاملی! دارد
تمام این ها را گفتم که عرض کنم جایگاه ولایت باید تبیین میشد که نشده بود هرچند درک میکنم بسیااار کار سختی است.عذرخواهی میکنم اگر صریح مطرح کردم.
پاسخ:
سلام علیکم
در اولش باید بگم خیلی ممنونم از نقد ادامه بدید اگر باقی مطالب هم قابلیت نقد رو دارند ممنون
نکته بعدی اینکه این کانال یک کانال معمولی هست با مجموعه مخاطبان مشخص مخاطبان هم عمومشون از دایره خودمون هستند
در مورد محتویات دیالوگ، واقعا اغراق نیست آمیز نیست، این مشخصات در کنار همه که دنیا رو درگیر کرده و کار رو جلو میبره، مطالعه کنید نوع نگاه و عمق نگاه ایشون رو به ادبیات
نگاه کنید عمق نگاه و نظریات ایشون رو در این سالها در حوزه های اقتصادی و سیاسی و ..
در حوزه روشنفکری صحبت های روشنفکرانه ایشون رو ببینید حتی در زمینه دین و احکام
یک حجم تمام نبوغ هستند

در مورد موارد سیاسیشون هم یکم توقع از یک دیالوگ که همش رو برسونه زیاد هست :) همونجور هم که خودتون اشاره کردید، گاهی چند فیلم ساخته میشه که بتونه یک جمله رو تو ذهن ها بکاره این که یک دیالوگ هست

مشتاقانه منتظر نقد ها هستم
حتما بازهم نقد و نظری داشتید بفرمایید
 
بله کانال، کانال معمولیست اما وقتی یک کاری خوب و مفید است توقع از آن به وجود می آید 
خاطرم هست مسئله ی عادی شدن انتظار و عدم اعتقاد قلبی به رجعت شهدا را به زیبایی هرچه تمام تر در یک متنی تصویر کرده بودید حقیقتا بنده از گفتگوی بین آن رزمنده ها بسیار متأثر شدم. پس شاید توقعِ گنجاندن مفهوم ولایت در یک دیالوگ در بدو امر توقع زیادی باشد اما ان شاءالله که شدنی ست.
نقدی هم اگر هست مطمئن باشید درون گفتمانیست و نه به جهت ردّ مطلب که به جهت تقویت کیفیت مطرح میشود قطعا هدف شما هم از گرفتن بازخوردها و نظرات همین است.نکته ی بعدی این که غالبا در مورد یک مطلبی صرفا نظر شخصی را دخالت نمی دهم تا جایی که امکانش باشد سعی میکنم نگاه های متفاوت دوستانِ هم فکر را هم دریافت کنم چه بسا نقدی بر نقد من داشته باشند در مورد این مطلب هم وضع به همین ترتیب بود.این بود که عرض کردم نه تنها مخاطب عام ندارد که ممکن است بعضا مخاطبین خاص هم آن را نپذیرند! کما اینکه همینطور هم بود.مخاطبین خاص یعنی همین کسانی که تعبیر به خودی میشوند یعنی بچه های انقلابیِ ولایتمدارِ پیرو خط امام و رهبری.
قبلا هم به نظرم در همین وبلاگتان گفته بودم یا اگر نگفتم الان می گویم این کار دیالوگ نویسی یک کار فوق العاده ست به شخصه در مورد بنده بسیااار هم تأثیرگذار بود و اغراق نبوده اگر بگویم نگاه بی تفاوتم را نسبت به بعضی مسائل تغییر داد و حتی فراتر از آن، برایم مسئله ساز شد.
اگر فراغتی حاصل شود و عمری باشد نظری بود یا نقدی به مطالب، حتما همینجا مطرح می کنیم.خداقوت
پاسخ:
خیلی ممنون و سپاس گذارم بابت نقد ها
حتما ان شا الله منتظر نقد نظرات هستیم
نماز و روزه هاتون مورد قبول درگاه حق تعالی

بازخورد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی